-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41354 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا علامه مجلسي، سيد نعمت الله جزايري، مرحوم بحراني، فيض كاشاني و امين استرآبادي جزء اخباري ها هستند، نقد گفتار اخباريون چيست؟

مؤسس مكتب اخباريها و قديمي ترين شارح و مدافع عقايد ايشان و نخستين مؤلف آن طايقه ميرزا محمد امين استرابادي است.[1]

شيخ يوسف بحراني و سيد نعمت الله موسوي شوشتري جزايري از فقها و علماي بزرگ اخباري هستند، و ملامحسن فيض كاشاني و علامه محمد باقر مجلسي را صاحب مشرب اخباري معتدل شمرده شده اند.[2]

اخباري ها معتقدند كسي غير از حضرات معصومين(ع) حق رجوع و استفاده و استنباط از آيات قرآن را ندارد، بلكه بايد براي فهم قرآن از اخبار امامان (ع) مدد جست و به وسيلة روايات قرآن فهميده مي شود، زيرا رواياتي داريم كه تفسير به رأي را ممنوع كرده اند.

اصوليون در ردّ اين حرف مي گويند درست است كه روايات تفسير به رأي را منع كرده اند ليكن معنايي كه صريح يا ظاهر قرآن به آن دلالت كند و انسان آن را بفهمد، تفسير به رأي نيست، بلكه تفسير به رأي اين است كه قرآن را بر اساس ميل و هواي نفس و مغرضانه تفسير كني.[3]

قرآن تصريح مي كند و فرمان مي دهد كه مردم در آن تدبّر كنند و فكر خود را در معاني بلند قرآن به پرواز در آورند: آيا آن ها در قرآن تدبر نمي كنند يا بر

دل هايشان قفل نهاده شده است.[4] اين كتابي است كه پر بركت كه نازل كرديم تا در آيات آن تدبر كنند و خردمندان متذكر شوند.[5] ما آن را قرآني عربي نازل كرديم، شايد شما درك كنيد و بينديشيد.[6]

علي (ع) خطاب به مردم مي فرمايد: هم اكنون كتاب پروردگار ميان شما است. حلال و حرامش آشكار و فريضه ها و مستحبات و ناسخ و منسوخ و مباح و ممنوع، خاص و عام،پندها و مثل ها، مطلق ها و محدودها، محكمات و متشابهاتش همه معلوم است.[7]

دلايل در گفتار اخباري ها در كتاب قوانين مرحوم ميرزاي قمي (ج 1، ص 393) و كتاب فرائد الاصول مرحوم شيخ مرتضي انصاري، ج1، ص 142 چاپ جديد آمده است. نيز مي توانيد در اين زمينه به كتاب جايگاه قرآن در استنباط احكام نوشته آقاي سيف الله صرّامي مراجعه نماييد.

[1] مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ج1، ص 618 و 626، ماده: اخباريه و ج 4، ص 135، ماده: جزائري و ج 10، ص 623 ماده: يوسف بحراني.

[2] دائره المعارف بزرگ اسلامي، ج 7، ص 160 - 161، ماده اخباريان.

[3] مرتضي مطهري، اصول فقه - فقه، ص 35.

[4] محمد (47) آية 24.

[5] ص (38) آية 29.

[6] يوسف (12) آية 2.

[7] نهج البلاغه، خطبة 1.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.